Annons

Bioshock för iPhone

  • Betalt

  • På Svenska
  • V 1.3.5
  • 5

    (7)
  • Säkerhetsstatus

Softonic-recension

Can Bioshock on iOS live up to its Big Daddy on PC?

Bioshock rockade spelarnas kollektiva medvetande när det släpptes på Xbox 360 tillbaka år 2007. Det droppade stil och atmosfär, medan dess förstapersonsstrid lyckades blanda öppen spelbarhet med miljöfällor.

Dess immersiva värld och berättelse var höjdpunkter inom spelvärlden, som alla borde prova.

Med det sagt, med spelet nu tillgängligt på nästan varje plattform, måste vi fråga oss om denna mobila version verkligen är sättet att uppleva denna klassiker?

Biopocket

Det är svårt att veta målgruppen för Bioshock på iOS. Antingen känner du redan till spelets fascinerande vändningar och twist, eller så har du aldrig spelat det och har lyckats undvika att förstöra det för dig själv genom att aldrig titta på något som har med videospel att göra online de senaste 8 åren (i så fall: Välkommen!).

Om du råkar vara den senare av dessa två, behöver du egentligen bara veta att året är 1960, och ditt flygplan har kraschat i havet. När du ser en fyr på horisonten upptäcker du att det är ingången till den undervattensstaden Rapture - en stad skapad av Andrew Ryan som ett hem för de elitära.

Det, och något har gått fruktansvärt fel.

Det är upp till dig att upptäcka Raptures hemligheter, utforska dess Ayn Rand-filosofier och fly från dess grepp. Helst med din mänsklighet och förnuft intakt.

På iOS har Bioshock nästan allt som finns i den ursprungliga versionen. I tekniska termer är det en bedrift, som återskapar hela Rapture-upplevelsen i din handflata med väldigt lite förlorat. Visst, inte allt har tagits med, men för det mesta är detta den ursprungliga upplevelsen troget återskapad.

Även om detta är goda nyheter på många sätt, har det sina nackdelar, nämligen spelets storlek på din enhet. Med en vikt på kraftiga 2,6 GB, behöver du mycket utrymme för att ens överväga att ladda ner detta. Det är inte att förglömma de minimala kraven. Om du inte har en iPhone 5, iPad 4, iPad mini 2 eller senare kommer du inte att kunna njuta av Bioshocks nöjen.

Virtuala brister

Förstapersonsspel som fokuserar på skjutande och strid har aldrig fungerat särskilt bra på pekskärmar. Att kräva en tumme på var sida om skärmen minskar din vy över världen. Kombinera detta med gränssnittet på skärmen och du sitter kvar med en mycket smal vy som ofta förhindrar dig från att se viktiga element i handlingen.

Märkligt nog, medan varje individuellt gränssnittselement fungerar bra, är den övergripande effekten långt ifrån perfekt. Att titta med en tumme, innan du tar bort fingret från skärmen för att skjuta, tar bara lite för lång tid för att vara effektivt. Detta är värst när du står inför de snabbare varelserna som regelbundet svärmar dig, för när du tar din skott är de oftast långt borta.

Genom att blanda upp saker jämfört med vanliga skjutspel, hade även Bioshock en hel del miljöelement och fällor. Till exempel kan du elektrifiera vatten för att chocka fiender, eller bränna dem genom att tända eld på olja med olika krafter du samlar genom spelet. Tyvärr fungerar detta bara om de fortfarande är inom effektområdet när du aktiverar det.

Om du har en spelkontroll kommer inget av detta vara ett problem. Om du inte har det, kom ihåg den frustration detta orsakade mig.

Under havet

Bioshocks konstnärliga riktning var alltid, för mig, dess höjdpunkt. Den submarina staden Rapture är fylld med 1950-talets art deco som är perfekt inställd mot praktiska aspekter av att leva djupt under vatten, med dramatiska bågar och pelare som kompletteras av luftslussdörrar.

Staden har tagits över av girighet och själviskhet hos sina invånare, vilket har lett till att den har förfallit till ett tillstånd av tryckande förfall. Ekande licensierad musik från eran hörs regelbundet nerför korridorerna, vilket ytterligare bidrar till den immersiva världen.

Karaktärerna är lika kraftfulla i sitt utseende. Huvudfienden, Big Daddy, blev en omedelbar spelikon. Dess blandning av industriell design och 50-tals teknologi skapade massiva odjur, som liknar gående dykarklockor med enorma borrar fästa. Deras dunkande steg och morrande infuserar rädsla, passande deras ställning.

Liknande omsorg präglar varje karaktärs design. Även de vanliga skurkarna besitter en skräckinjagande känsla tack vare de orörliga maskerna de bär för att dölja sina förvridna ansikten.

Även om konstnärlig design är underbar, har kompromisser gjorts för iOS. Detta inkluderar borttagning av ett antal ljus- och partikeleffekter, vilket berövar världen dess textur och djup.

För alla dess brister, om det inte ses sida vid sida med konsol- eller PC-versionen, är dessa små skillnader svåra att upptäcka. Hela spelet är på något sätt oförklarligt mindre engagerande, och inte bara för att det är på en mindre skärm.

Fantastiskt, men inte

Frågan måste ställas, vem är Bioshock på iOS för? Det är en kompromiss, och när de flesta har tillgång till antingen en konsol eller en dator som kan köra det ursprungliga spelet, varför skulle du nöja dig med att spela denna klassiker i en förminskad form?

Om du reser mycket, och verkligen vill ha Bioshock för resan, då passar det här absolut - speciellt om du har tillgång till en kontroll. Det går inte att förneka att det fortfarande är ett underbart spel och en tekniskt underverk, det betonar bara också det faktum att mobila enheter fortfarande inte kan mäta sig med hemmaupplevelsen.

FÖRDELAR

  • { \"translation\": \"Tekniskt imponerande\" }
  • Fantastisk konst och ljud
  • En underbar och fängslande upplevelse

NACKDELAR

  • Restriktiv på den mindre skärmen
  • Fiddly kontroller
  • Inte lika bra som sin stora pappa

Finns även på andra plattformar

Program tillgängligt på andra språk


Bioshock för iPhone

  • Betalt

  • På Svenska
  • V 1.3.5
  • 5

    (7)
  • Säkerhetsstatus


Användarrecensioner om Bioshock

Har du provat Bioshock? Var den första att lämna din åsikt!


Annons